04/05
Aralık 2010 tarihlerinde Türkiye Özel Okullar Birliği tarafından Eyüboğlu
Kolejinde düzenlenen 1. Okul Öncesi Eğitim Sempozyumu’na katıldım. Düzenlenmiş
olan bu Sempozyumun amacı; Okul Öncesi Eğitiminde farklı yaklaşımları ve
uygulamaları hakkında biz öğretmenleri bilgilendirmekti. Sempozyumda 2
konferans, 4 panel ve 17 çalıştay yer aldı.
Prof.
Dr. Ümran Korkmazlar “farklı gelişen çocukları anlama” başlığı altında
konuşmasını yapıp kısa videolar izletti. Bu konuda anlatmak istediği; gelişimi fark
gösteren çocukların da birer birey oldukları ve toplum içinde soyutlanmadan
eğitilebilecekleriydi. Bence bu yaklaşım her eğitimcinin uygulaması gereken bir
davranıştır.
Katıldığım
ilk panelde çeşitli üniversitelerden gelen Prof. ve Yrd. Doç. Doktorlar
sunumlarını yaptılar.
Konular:
İkinci panelde ise; farklı Prof. Ve Yrd. Doç. Doktorların yer aldığı sunumlar
gerçekleşti.
Konu başlıkları şöyle idi:
·
High/Scope, Waldorf. Reggio Emilie Yaklaşımı, Montessori
·
Pyp
nedir? Uygulama Özellikleri
·
Farkındayım,
Farklılıklara saygılıyım: Kimlikli Bebekler Yaklaşımı
·
Anaokulunda
konuşan duvarlar ve öğrenme
Bu konular
arasında en çok ilgimi çeken “Anaokulunda Konuşan Duvarlar ve öğrenme” idi.
Prof. Dr. Belma Tuğrul tarafından ele alınan bu konuda; tüm kavramlar
ve işlenen konuları
duvarlara resimler koyarak, çocukların bunları keşfedebilmeleri
ve böylelikle kendilerinin de biz öğretmenlerin olmadığı ortamlarda bile öğrenebileceklerini belirtti.
Panellerin yanı sıra iki çalıştaya da katılma fırsatı buldum. Bunlardan ilki Yrd.Doç Dr. Oktay Aydın tarafından yaptırılan “Sınıf
Yönetimi” konulu çalıştaydı. Bu çalıştayda
öğretmenlerin sınıf yönetimi ile ilgili yeterlilikleri ve sınıf ortamının nasıl
düzenlenebileceği hakkında bilgiler aktardı. O.Ö. Öğretmenlerinin özgüven
sahibi, akademik bilgiye sahip olmaları ve çocuklara sorumluluklar verilmesi
gerektiğini belirtti. Çeşitli okullardan gelen biz öğretmenlerin kendi aramızda
konuşmamızı ve okullarımızda yaptığımız çalışmaları paylaşmamızı istedi.
İkinci Çalıştay ise; Enka
Anaokulu Müdürü Ayten yılmaz tarafından yaptırılan “PYP
Uygulamaları” adlı çalıştaydı. Açılımı Primary Years Programme olan bu
uygulamada görselliğe ve somut örneklere yer verildiği belirtildi. Bu programda
6 yaş grubu sınıfında her bir ünite 5-8 hafta arası işlenirken, 5 yaş grubunda
4hafta, 3 yaş grubunda ise; yıl boyunca sadece 2 ünite işlendiği söylendi. PYP Öğrenci Profilinin;
Araştıran&
Sorgulayan, Bilgili, Düşünen, İletişim Kuran, İlkeli, Açık Görüşlü, Duyarlı,
Riski göze alan, Dengeli, Dönüşümlü düşünen öğrencilerden oluştuğu belirtildi.
Bu bilgilerin ardından biz öğretmenlere kim
olduğumuzu? Nereli olduğumuzu? belirtebileceğimiz kolaj
çalışması yaptırttı. Yapılan çalışmalar isteyen öğretmenler tarafından
anlatıldıktan sonra çalıştay sona erdi.
1.5 saat sürmüş olan bu çalıştayda, geniş kapsamlı olan “PYP Uygulamaları” nın
ayrıntılarına inmeden, sadece ana hatlarına değinildi. Ayrıca eğitmenlerimiz de
katılmış olduğumuz bu kısa süren çalıştayda
edindiğimiz bilgilerin, PYP programını okul ve sınıflarımızda uygulamak için
yeterli olmayacağını belirtti. Konuya yeterli derecede hakim
olabilmek için başka bir zamanda sadece bu konuya yönelik ve bizlerin de
dinleyici olmak dışında aktif katılımımızı sağlayacak çalıştaylarda
bulunmayı arzu ederim.
Sempozyum sonuç bildirgelerinin dağıtılması
ve kapanış konuşmalarıyla sona erdi.
Birçok
konunun yer aldığı bu sempozyumda, konulara ilişkin
detaylara yer verilmese de genel anlamda bir bilgi aktarımı sağlandı. Yapılan
bu sempozyumun, mesleğimizi pekiştirici nitelikte
olduğunu düşünüyorum.
Türkiye
Özel Okullar Birliği’ne Teşekkürlerimle…
SELİN CANGÜL
Özel
Okullar Birliği’nin düzenlemiş olduğu 1. Okul Öncesi Eğitim Sempozyumu
04-05.12.2010 tarihleri arasında yapıldı. Katıldığım Sempozyumun 1. Panelinde
“Okul Öncesi Eğitim Öğretmenlerinin Yetkinlikleri” başlığı altında Prof. Dr.
Ümran Korkmazlar (İst. Ünv.) “Farklı Gelişen
Çocukları Anlama” konusunu ele aldı. Her çocukta gelişim farklılıklarının
olabileceğinin ve bu çocukların eğitiminde nasıl bir program uygulanacağı
hakkında konuştu. Ardından çeşitli konularla ilgili çalıştay
grupları hazırlandı.
Tiyatro
Sanatçısı ve Drama Öğretmeni Özkan Aksu yönetiminde “ Okul Öncesi Eğitiminde
Eğitici Drama Uygulamaları” adlı çalıştaya katıldım.
Çocuklarla drama uygulama teknikleri, drama çeşitleri hakkında bilgilendirme
yaptıktan sonra çeşitli drama örneklerine yer verildi.
Sibel
Sengar yönetiminde (Istesol-
Trinity Collage London) “Masalları yeniden yapılandırma” adlı çalıştayda klasik masalları anlatırken farklı teknikler
kullanılabileceği anlatıldı. Çocuğa sorulan soruların yerine ulaşması ve
düşünmeyi öğretme (Bloom Taknosnomisine
uygun olması) üzerinde duruldu ve çeşitli örneklerle pekiştirildi.
Zafer
Erkoç’un (İst. Kültür Ünv.)
“Okul Öncesi Öğretmenlerde Akran Koçluğu ve Yetkinliği” çalıştayına
katıldım. Okul içinde ilişkilerin nasıl olması gerektiği ve nasıl olabileceğine
air açıklamalarda bulundu. Çeşitli yaşantılardan buna
örnekler gösterildi. Bu konuyu yoruma açıp, bizlerin de konuya dair çeşitli
fikirlerini aldı. Çözüm yolları üretilmesini sağladı.
Yrd.
Doç. Dr. Özgül Polat (Marmara Ünv.) “Çoklu Zekâ
Uygulama Örnekleri” konulu çalıştayda zekânın
oluşumunu etkileyen faktörler ve öğrenme teknikleri konularını ele aldı. Konuya
ilişkin örnekler verdi. Öğrenmenin zekâyı nasıl etkilediği üzerinde duruldu.
İki
gün süren bu Sempozyum sonunda yeni bilgiler edindiğim kanısındayım. Eğitici
bir sempozyum oldu.
ANİ MARTA YANCI
04/05
Aralık 2010 tarihinde Eyüboğlu Eğitim Kurumlarında yapılan “1. Okul Öncesi
Eğitim Sempozyumu”na katıldım.Sempozyumu
hazırlayan Özel Okullar Birliğinin amacı Okul Öncesi Eğitimindeki farklı
yaklaşımları ve uygulamaları biz öğretmenlere aktarmak ve bizlerin konu
hakkında daha geniş bilgiye sahip olmamızı sağlamaktı.
Yapılan
açılış konuşmalarının ardından Prof. Dr. Ümran Korkmazlar (İst.Üniv.)tarafından “Farklı Gelişen Çocukları Anlama” konusu ele alındı.Konu içerisinde yer alan “Otistik Çocuklara ilişkin
kısa bir video izletildi ve bu gibi örneklerle konu desteklendi.Bunun ardından
(İTÜ Geliştirme Vakfı Dr. Natuk Birkan İ.Ö.O)Müzeyyen Yaman tarafından
yapılan “GEMS Materyalleri ile Matematik
ve Fen Uygulamaları” çalıştayına katıldım. Çalıştayda Müzeyyen Yaman ile birlikte İTÜ Geliştirme Vakfı
Sedat Üründül Okul Öncesi Öğretmenleri tarafından
önce GEMS in ne olduğu açıklandı.(Matematik ve Fende Büyük Buluşlar).Daha sonra
ön hazırlıkları ve yapılma aşamalarına yer verildi ve maddeler halinde bizlere anlatıldı.GEMS çalışmasında “Kelebekler” konusu ele
alındı.Önce çeşitli kelebekler ve özellikleri incelendi.Ardından kelebeklere
ilişkin bir hikaye anlatıldı.vs.Son olarak 20 kişilik
bir grup için hazırlanmış olan sanat faaliyetine yer verildi.Daha sonra
(Terakki Vakfı Özel Terakki Okulları)Hanife Güner’in
hazırlamış olduğu “Yaratıcı Drama ve Yaratıcı Düşünme ”konulu çalıştayına
katıldım.Bu çalıştayda Hanife Hanım yaratıcı drama ve
yaratıcı düşüncenin çocuklar üzerindeki etkisini,eğitimdeki önemini anlattı ve
yaratıcı drama örnekleri ile desteklendi.Çocuklar için yarattığı bir kahramanı
bizlere anlattı.(Aslında o karakteri kahraman yapıp,kabullenen çocuklardı.)Bu
kahraman bir kuklaydı ve tüm okulu geziyordu.Çocuklar bu kahramana mektuplar
yazıp,posta kutularına atıyor ve onunla dertleşiyorlardı.Öğretmenleri ise bu
kahramanın ağzından her birine cevaplar yazıyordu.Bu cevaplar onları eğitici ve
yönlendirici nitelikte oluyordu.Çocuklar bu kahramana taptıkları için mektuplar ve cevapları çocuklar için çok
değerli oluyordu.Sempozyumun ikinci gününde Doç.Dr.
Ebru Aktan (Çanakkale Onsekiz Mart Üniv.)tarafından yapılan “Reggio Emilia”yaklaşımı çalıştayına
katıldım.Bu çalıştay süresince çocuğun baş kahraman
oluşuna ve dış mekan kullanımının eğitimdeki yerine dikkat çekildi.Bunun
ardından “Eğitimde Kullanılan Programlar” adlı bir panele katıldım.Bu panelde Prof.Dr. Ayla Oktay (Maltepe Üniv.)High Scope ,Waldrof
,Reggio Emilia Yaklaşımı ,Montessori,Ayten Yılmaz(Enka Anaokulu Müdürü)PYP Nedir?Uygulama Özellikleri,Doç.Dr.Ebru Akatn (Çanakkale Ons
ekiz Mart Üniv.)Farkındayım,Farklılıklara
Saygılıyım,Kimlikli Bebekler Yaklaşımı,Prof. Dr.Belma
Tuğrul(Hacettepe Üniv.) “Anaokulunda Konuşan Duvarlar ve Öğrenme”
konuları hakkında bizleri bilgilendirdiler.Bunların
içinden en beğendiğim Belma Tuğrul’un anlatmış olduğu
“Konuşan Duvarlar”dı.Bu çalışmada sınıfın tüm duvarları
çocukları eğitmek için hazırlanmış bulunuyordu.(Örneğin çeşitli büyüklükte
duvara yapıştırılmış eller ve el
kalıpları).Çocuk kendi kendine elini onlarla kıyaslıyor ,ölçüyor ve soruyor.
Benim elim hangisinden küçük?Hangisinden büyük?İşte
bundan küçük,bundan büyük tür benim elim diyerek sonuca varıyor.Büyük-Küçük
kavramını öğreniyor.
Son olarak “Sempozyum Sonuç
Bildirgeleri” dağıtıldı ve kapanış konuşmaları yapıldı. Biz Okul Öncesi Öğretmenleri için faydalı ve önemli
bir sempozyum olduğunu düşünüyorum.Teşekkürlerimle.
Bianka TOSUN